לאחרונה התחלתי לקרוא הרבה מאוד על נגישות של האתר ושימושיות, אתה פשוט לומד שכדי לרצות את כולם (ותיכף נגדיר מי הם כולם) אתה צריך הרבה יותר מעיצוב יפה. הרבה יותר מלהכניס כמה דברים בסייד ולעשות סיידבאר תחתי בfooter. אתה ממש צריך לתכנן "מוצר".
אני חייב לציין שהכל התחיל בתגובות של עיןד קינן (חדר 404), שם ראיתי קורא שלו מתלונן על זה שיש לו עיוורון צבעים והוא בקושי מצליח לאתר קישורים. אני פשוט לא רציתי שיבואו אנשים בעלי מגבלויות וירגישו שהשדון האגדי לא מוכן להיות גם בשבילם. אבל למען ההגינות, זה הרבה יותר מאנשים בעלי מגבלויות.
מי יכול להיחשף לבלוג?
- אדם בעל מגבלויות שונות. עיוור צבעים, עיוור ו/או כל מגבלה אחרת שגורמת לגולש לא לראות את הבלוג במיטבו. אם זה תמונות שיש בפוסטים, וידאו, קישורים או ציטוט שלא קריא דיו.
- עכבישים (רובוטים) של מנועי חיפוש. הם גם לא רואים את התמנות, וידאו ושאר הירקות.
- גולש שהגיע לחפש איזשהו פוסט שרשמתי. לגולש צריך להיות מול העיניים האפשרות של חיפוש בבלוג.
- גולש שמנסה לגלוש באמצעות הטלפון הנייד שלו. צריכה להיות לו אלטרנטיבה נוחה לנייד.
- גולש נכנס מקישור לא תקין ומקבל שגיאת 404. לא מספיק לכתוב לו שהעמוד לא נמצא, הוסר או שונה, צריך להיות שמה את כל הכלים האפשריים כדי שהוא ימצא את הפוסט או ייצור קשר לגביו.
אלו המון סוגי גולשים שלכל אחד מהם צריכה להיות נגישות לשדון, לתתי דפי השדון, לתוך הפוסטים ולתוך החיפוש. צריך להיות אפשרות של הגדלה הקטנה של הפונט, קישורים בולטים מטקסט וסידור התבנית עפ"י סדר עדיפויות (למשל, חיפוש בולט ולמעלה).
זאת הסיבה שהקפאתי את העיצוב החדש של השדון, שהחלטתי לוותר על קו העיצוב בצבעים וובים והחלטתי לעשות משהו פשוט, קריא ונגיש לכולם.
אני יושב וקורא מאמרים בעברית אצל הדר גיל-רועי ובאנגלית בכל מיני אתרים שונים שעוסקים בנושא, אני מנסה להסתכל על אתרים גדולים ועל בלוגים שאהבתי את קו העיצוב שלהם ולהרכיב ביחד איתם עיצוב שמיש ונגיש יותר לכולנו.
בעולם הווב 2.0 שכחנו קצת את הנגישות לטובת ההתלהבות של הגולש הפשוט שעטפנו לו את העיצוב הלבן בצבעים יפים ועיגולי פינות מאגנובים! אבל בעצם, החלטנו בלא מודע לומר שהרבה מאוד סוגי גולשים שנחשפים לבלוג הם האוטסיידרים. הם לא יכולים להנות מבלוג נגיש כפי שהגולש שנמצא באינטרנט אקספלורר 7, על ווינדוס אקס פי ומסך רגיל יכול.
נדמה לי שצריך להכניס קצת לעולם הבלוגרים את הנושא של הנגישות הבלוג שלנו. שקו העיצוב יהיה בדיקה כוללנית שהבלוג נגיש לכל האוכלוסיה ולא רק התבסס על עיצוב פ33ה, מבריק וחדש.
יש לי עוד הרבה מה ללמוד על נגישות ושמישות הבלוג והמאלכה בעיצוב החדש (והדיי פשוט) של השדון האגדי מרובה. בקרוב אני אוכל להקדיש זמן גדול לכל הנושא, לבינתיים – לכו לעבוד אתם על הבלוג שלכם.
פסייח שמח.
